CUGET LIBER-blog public românesc!

14/09/2010

A cui, totuşi, este Publika TV?


Ca orice televiziune care se respectă, Publica TV este, desigur, o afacere. Dar a cui este aceasta în definitiv? Întrebarea este retorică doar în aparenţă.

A investit când îi sufla vântul în buzunare
La prima vedere, lucrurile sunt clare. Fondatorul oficial al Televiziunii Publica TV este Sorin Ovidiu Vântu. Că e o investiţie românească a trustului Realitatea-Caţavencu ne-o atestă actele. Acest fapt îl confirmă şi mogulul de la Bucureşti. La urma urmei, nici Publica TV nu ascunde că anume SOV este patronul ei oficial.

Dar cum stau lucrurile în realitate? Ce spun faptele? Puse cap la cap, acestea ne obligă să fim sceptici. Să nu-l credem pe cuvânt pe SOV. Să punem la îndoială pretenţia sa că anume el ar fi adevăratul stăpân al televiziunii de ştiri de la Moldexpo.

Bănuiam din capul locului că ceva nu-i curat cu investiţia lui SOV în Basarabia. El a venit la Chişinău în a doua jumătate a anului trecut, când devenise limpede că afacerile sale nu mai merg strună. Imperiul său mediatic se prăbuşea. În 2009, şi-au suspendat activitatea ori au dat faliment mai multe publicaţii print care aparţineau trustului Realitatea Caţavencu. Printre ele se numărau şi ziare de tradiţie precum „Cotidianul” sau „Ziua”.

Se vedea de la o poştă că lui Vântu îi suflă vântul prin buzunare. Era greu de crezut că în aceste împrejurări el se va încumeta să investească într-o nouă televiziune. Că se va duce pe aripi de vânt în Basarabia pentru a băga 5 milioane de dolari într-o afacere nesigură care nu are cum să-i aducă un profit imediat.

Din vara lui 2009, Vântu nu mai finanţează nimic

Odată cu arestarea lui SOV acum câteva zile, lucrurile au început să se lămurească, iar suspiciunile noastre de odinioară să se confirme. Surse din cadrul trustului Realitatea TV spun, potrivit cotidianului „Evenimentul Zilei”, că SOV l-a finanţat doar până în lunile mai-iunie 2009. După asta însă se pare că s-a retras.

„În momentul în care a început să mai renunţe la finanţare, scrie „Evenimentul Zilei” în numărul de ieri, au apărut şi problemele – salarii neplătite şi întârzieri majore. Angajaţii s-au trezit că întârzie la plata creditelor şi trebuie să se roage de proprietari să plătească mai târziu chiria şi întreţinerea. În căutarea unui job mai sigur, mai mulţi au sărit în barca mogulului Dan Voiculescu”.

SOV ducea o acută lipsă de lichidităţi şi, ca să poată achita măcar salariile, se vedea silit să împrumute pe unde apucă. Potrivit tabloidului „Cancan”, jurnalistul Bogdan Chirieac, de exemplu, a creditat trustul Realitatea-Caţavencu cu o sumă între 500.000 şi un milion de euro.

Realitatea-i posomorâtă

Aşadar, televiziunea patronată de SOV a avut serioase probleme financiare cel puţin din vara lui 2009. De atunci pe Vântu îl bătea vântul. Realitatea de la Realitatea TV era pe cât de posomorâtă, pe atât de chinuitoare. Putea el să se aventureze în aceste condiţii într-o afacere risipitoare în Republica Moldova? Să arunce bani-n vânt? Să fim serioşi. Se pare că investiţia sa din anul trecut este un mare bluf.
Mă bate gândul că SOV din capul locului n-a fost decât o interfaţă între opinia publică din Basarabia şi oamenii de afaceri care au vrut să-şi tragă o televiziune la Chişinău fără însă a ieşi la rampă. Reputaţia îndoielnică şi criza de prestigiu îi împiedica, probabil, să iasă la vedere. De mogulul de la Bucureşti a fost nevoie pentru a se conferi o imagine şi o credibilitate românească noului canal TV.
Astfel stând lucrurile, cui anume a servit implicarea înşelătoare a lui Vântu pe piaţa audiovizualului din Basarabia? Dincotro oare bate vântul? E la mintea oricui că dinspre Est. Pentru că redistribuirea masivă de proprietăţi pe piaţa audiovizualului de la noi a început odată cu eliminarea din Republica Moldova a canalului TVR1. Astfel, informaţia dinspre Vest a fost limitată. De Vântu a fost nevoie pentru a sustrage atenţia de la acest fapt.
Cui concret, deci, foloseşte asta? În căutarea răspunsului la această întrebare, haideţi să vedem cine dintre magnaţii de la Chişinău se simte la televiziunea lui SOV ca acasă. Sau, mai exact vorbind, cine dintre ei intră direct în emisiunile de la Publica TV chiar de-acasă. Aţi văzut? V-aţi amintit? O.K. Concluziile le trageţi singuri.

Scris de Petru Bogatu.

Jurnal.md

Anunțuri

7 comentarii »

  1. mergi pe calea cea dreapta! doar ca la urma ai indoiat putin lucrurile… domnul care de la el de acasa intra in emisie directa nu prea are mari afaceri in publica… aici este un al treilea. si e sub nasul nostru.. si nici nu te gindesti la el… eu presupun cine este dar imi pastrez parerea pina cind o sa fie informatii mai sigure… nu doar presupuneri. cred ca foarte curind totul se va afla. 😉

    Comentariu de Sergiu — 14/09/2010 @ 23:53 | Răspunde

    • Autorul il are in vedere pe Plahotniuc ,numai el a intrat de acasa in direct pe post .

      Comentariu de Alex — 15/09/2010 @ 12:19 | Răspunde

  2. Recent in presa au aparut niste materiale referitor la afacerile dintre SOV si Lupu. Exact la fel, SOV servea doar paravan pentru banii lui Lupu sau a celor care stau in spatele lui.

    Intr-adevar Lupu are ceva cu Estul dar are si legaturi la FMI din timpul cand era ministru si raspundea de negocierile cu ei. Sa fie capitalurile lui agonisite pe acele timpuri?

    Comentariu de Bibigon — 15/09/2010 @ 03:34 | Răspunde

    • Eu m-am mirat cand am aflat asta,cum de a reusit sa tina ascuns pana acum?N-am vazut pana acum sa apara prin presa ca Lupu ar fi afacerist.

      Comentariu de Alex — 15/09/2010 @ 12:24 | Răspunde

  3. defapt se speculeaza ca ar vinde sau ar fi vandut afacerea Publika TV lui Vlad Plahotniuc,care la rindul lui detine mai multe companii de mass media din Moldova,si din cate stim mass media este o parghie esentiala in politica, de „manipulare in masa” si „spalare de creieri”,fapt ce va constitui un avantaj pentru Marian Lupu in campanie,deoarece toti deja stiu de relatia Lupu-Plahotniuc.
    Relatia lui Lupu cu Vantu este mult mai stransa decat se crede, au multe afaceri impreuna, multe din ele se afla in zone offshore, cum ar fi Alianta Moldo-Romana LTD inregistrata in Insulele Virgine,care se ocupa cu comertul(vinuri,votka din Moldova) si imobiliare,rulajul in 2009 cica a fost de peste 300 mln dolari SUA.
    Lui Vintu nu-i sufla vintul in buzunare, pur si simplu se asigura. 🙂

    Comentariu de calauzu — 15/09/2010 @ 10:04 | Răspunde

    • sorry, nu am vazut ca aveti deja publicate aceste informatii…

      Comentariu de calauzu — 15/09/2010 @ 10:12 | Răspunde

  4. eu cred din 2 unul este filat sau plahotniuk

    Comentariu de JORIK — 17/02/2011 @ 17:14 | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: