CUGET LIBER-blog public românesc!

30/04/2008

Freedom House :Moldova pe locul 144 în clasamentul libertăţii presei în 2008

Filed under: stirea zilei,Stiri — Alex @ 18:01
Tags: , , , ,

Freedom House a publicat recent in ajunul Zilei Internaționale a Presei Libere ,raportul privind evaluarea presei libere in lume.Potrivit acestui studiu , pe locurile 1 – 2 în topul ţărilor care respectă libertatea presei se află Finlanda şi Islanda (câte 9 puncte), pe locurile 3 – 4 se situează Danemarca şi Norvegia (câte 10 puncte), pe locurile 5 – 6 s-au clasat Belgia şi Suedia (câte 11 puncte), pe 7 Luxembourg (12 puncte), iar pe poziţiile 8 – 11 sunt situate Andorra, Olanda, Noua Zeelandă şi Elveţia (câte 13 puncte).

Pe ultimele trei poziții se afla Turkmenistan (locul 193, cu 96 de puncte), Burma (194, cu 97 de puncte) si, respectiv, Coreea de Nord (195, cu 98 de puncte).

Moldova are 66 de puncte si este pe locul 144. Raportul a consemnat-o drept o tara in care presa nu este libera. Guvernul a restricționat fluxurile de știri premergătoare alegerilor locale din iunie 2007, iar jurnaliștii evita subiectele „sensibile politic” cum ar fi corupția. Președintele Voronin controlează canalul public, Teleradio Moldova, ale cărui programe de știri favorizează candidații actualei puteri.

 Presa din  România este „parţial liberă” şi o situează pe locul 94 în clasamentul libertăţii presei, cu 44 de puncte. Situaţia s-a înrăutăţit faţă de anul trecut când, în clasamentul întocmit de Freedom House pentru anul 2007, România ocupa locul 90, cu 42 de puncte.

 Ucraina este pe locul 110, cu 53 de puncte,iar Rusia pe locul 170 cu 78 de puncte. In total presa a fost evaluata in 195 de tari.

 Harta Press Freedom 2008 http://www.freedomhouse.org/uploads/fop08/MOPFfinal.pdf

Anunțuri

1 comentariu »

  1. În ceea ce priveşte Republica Moldova, studiul a constatat că în această ţară calomnia nu mai este pedepsită cu închisoarea, iar în 2006 Parlamentul a aprobat reglementarea prin lege a amenzilor pentru calomnie, nelimitate până atunci. Nu a fost înregistrat niciun nou proces de calomnie în 2007, dar, subliniază raportul, această situaţie se explică în mare parte din cauza faptului că jurnaliştii au evitat teme sensibile precum corupţia guvernamentală.

    Curtea Europeană pentru Drepturile Omului de la Strasbourg a anulat cel puţin şase condamnări ale jurnaliştilor, majoritatea cazurilor implicând articole care expuneau corupţia la nivel înalt, notează raportul organizaţiei de apărare a libertăţilor. Jurnaliştii nu au putut obţinut informaţii publice de bază de la Guvern din cauza oficialilor, care au continuat să ignore Legea liberului acces la informaţie, se arată în document.

    „O lege a audiovizualului aprobată de Parlament în 2006 a fost folosită în ianuarie 2007 pentru a privatiza şi a reduce la tăcere două instituţii media din Chişinău care criticaseră guvernul în relatările şi ştirile lor”, se spune în studiul organizaţiei. „În martie, partidul comunist aflat la putere, împreună cu aliaţii săi creştin-democraţi, a adoptat o lege care a restricţionat transmiterea dezbaterilor parlamentare la televiziunea publică, având ca efect direct reducerea apariţiilor reprezentanţilor opoziţiei la televizor în lunile de dinaintea alegerilor locale”, continuă raportul Freedom House.

    Guvernul preşedintelui Vladimir Voronin controlează Teleradio Moldova, instituţia media politizată a ţării, ale cărei programe şi ştiri i-au favorizat, potrivit raportului, în mod consistent, pe candidaţii proguvernamentali şi au ignorat candidaţii opoziţiei în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale.

    „Şefii instituţiilor media de stat şi private au continuat să se autocenzureze, iar poliţia a hărţuit câteodată jurnaliştii care au expus evenimentele politice penibile. În martie, ofiţerii de poliţie din Chişinău au arestat echipe de jurnalişti ai Pro TV şi DTV şi le-au confiscat casetele video, după ce aceştia filmaseră cum poliţia arestează protestatari paşnici. În ciuda acestor abuzuri şi a altora de acest gen, preelectorale , Partidul Comuniştilor aflat la putere a pierdut prestigioasele alegeri pentru primăria capitalei Chişinău, dar şi pentru alte municipalităţi din toată ţara”, mai scrie Freedom House.

    „Unele ziare independente şi de opoziţie din Republica Moldova şi-au exprimat păreri politice diverse, dar mass-media a fost mai slabă şi proguvermentală, adesea preluând programe din România sau Rusia. Autorităţile au continuat să influenţeze media prin distribuirea politizată a licenţelor de transmisie, a subvenţiilor financiare şi prin privatizarea netransparentă a instituţiilor media de stat”, constată raportul.

    „În ianuarie, pluralismul mass-media a scăzut semnificativ, întrucât autorităţile de la Chişinău s-au grăbit să privatizeze două instituţii media, cunoscute pentru independenţa lor editorială: companii aflate în strânsă legătură cu Partidul Comuniştilor au cumpărat Radio Antena-C şi Euro TV, schimbându-le în posturi cu programe de ştiri de divertisemnt şi proguvernamentale. În iulie, nouă membri ai Consiliului de Coordonare a Audiovizualului – agenţia care reglementează piaţa mass-media – au votat schimbarea preşedintelui Consiliului cu un reprezentant al opoziţiei. Guvernul a refuzat să recunoască votul, iar două luni mai târziu autorităţile au forţat Consiliul să aleagă un alt preşedinte, proguvernamental”, notează documentul.

    Autorităţile nu contolează accesul la internet, mai arată Freedom House, chiar dacă serviciile de internet sunt accesibile numai unei proporţii de 15% din populaţie, din cauza unei infrastructuri de telecomunicaţii subdezvoltate.

    „În regiunea separatistă Transnistria, mass-media suferă restricţionări majore şi sunt politizate. Majoritatea staţiilor locale sunt controlate de autorităţile transnistrene sau de companii ca Sheriff Enterprises, care au legături cu regimul separatist. Mai multe ziare de opoziţie, ca Novaia Gazeta şi Celovek i Yevo Prava, au criticat abuzurile comise de autorităţile separatiste şi, în consecinţă, angajaţii lor au fost hărţuiţi de autorităţi. Publicaţiilor li se cere să se înregistreze la Ministerul Informaţiilor din Tiraspol şi nu la guvernul legitim de la Chişinău”, noteaza studiul Freedom House, care a luat în considerare evenimente petrecute între 1 ianuarie 2007 şi 31 decembrie 2007.

    Sursa: NewsIn

    Comentariu de Alex — 30/04/2008 @ 18:16 | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: